Honden forum

  Forum » Opvoeding & gedrag » Sociaal gedrag van hond is veranderd.

Onderwerp

Datum

Mister Brownie Mister Brownie

Sociaal gedrag van hond is veranderd.

Hallo iedereen,

Ik ben aan het googlen en flink ah inlezen over gedragsveranderingen bij honden omdat mij is opgevallen dat mijn hondje zich heel anders gedraagt de laatste tijd. Mijn hondje, een reutje, chihuahua x dwergpincher van sept 2013 is altijd een heel sociaal beestje geweest, ben vroeg met hem naar puppycursus geweest en hij speelde altijd heel leuk met andere honden. Heel nieuwsgierig altijd en nogmaals heel sociaal.

Maar de laatste tijd vertoont hij nogal afwijkend gedrag. Als ik met hem loop en iemand vind hem leuk en wilt hem aanhalen gaat hij blaffen en soms hapt hij wel eens naar de voeten/enkels. Niet met de intentie om te bijten maar gewoon niet lief! Met andere honden idem dito, begint al heel hard te blaffen en lelijk te doen als een andere hond dichtbij komt. Normaliter was hij altijd positief nieuwsgierig en ging hij snuffelen en speelden ze of niet.

Vriend en ik werken allebei fulltime en schoonmoeder laat hem uit tussen de middag en zij zegt ook dat hij vaker hapt naar enkels en niet aardig doet naar anderen. Ik heb gelezen dat grote veranderingen ook van invloed kunnen zijn op gedrag en we zijn op vakantie geweest in oktober voor bijna 3 weken waar hij bij een oppas adres was en daar heeft hij het naar zijn zin gehad. En daarna ben ik van baan gewisseld wat veel dichter bij huis is en andere dagen mijn weekend heb waardoor het 'ma t.m vrij alleen zijn' ritme weliswaar is veranderd maar niet een extreme vorm van verandering.

Tijdens oud en nieuw heb ik hem goed geobserveerd maar ik zag niet dat hij enorm schrikachtig was met de knallen ofzo. Wel is het zo dat hij wel heel erg schrikachtig is als we op onbekend terrein lopen in het donker, van het ritselen van een blaadje of het dichtslaan van een deur kan hij echt schrikken en rent/springt dan echt 2 meter weg. Hetzelfde met bv een broodrooster thuis. Als het brood klaar is en naar boven springt schrikt hij echt, gelukkig niet zo erg als buiten maar het valt mij wel op. Ze horen uiteraard alles veel beter enzo dus ja of dat nu iets is?

Ik vraag me af wat ik verder nog moet observeren of uitproberen. Hij eet en drinkt volkomen normaal, speelt ook als normaal. Wat er misschien wel is veranderd dat ik hem niet meer zoveel snacks geef. Hij heeft een tijdje een soort van allergische reacties gehad (kleine hotspots) en ben toen gestopt met hem verwennen met teveel snacks en hij heeft nu geen jeuk meer of knaagt niet meer enzo. Maar zijn gedrag zal toch niet veranderd zijn hierdoor?

Ik lees het graag!

27-01-2016 15:05
Marleen Nieuwenhuizen Marleen Nieuwenhuizen

Re: Sociaal gedrag van hond is veranderd.

Het kan dat het gedrag van een hond opeens veranderen daar is niet altijd een aanwijsbare reden voor. Dat hoeft ook niet denk ik, ik zie in mijn werk veel honden met gedrags problemen, vaak proberen we te veel te kijken waar het vandaan komt. Het beter te kijken naar een oplossing, steek daar je energie in. Ik werk met bloesem therapie, dat werkt positief in op het gedrag. Ik hoor vaker dat het gedrag opeens verandert bij een hond, ik werk niet met Bach bloesem maar met andere bloesems. Bloesems die sneller werken, vaak zie je al resultaat na een paar dagen.

04-09-2017 12:07
Wil je reageren? Dat kan heel makkelijk. Je hoeft alleen maar even lid te worden het is helemaal gratis en duurt 10 seconden.
Nieuw onderwerp starten